PROČ ELEKTROMOBIL?
Mrkněte na následující porovnání:
|
Klasický spalovací motor |
Elektromotor elektromobilu |
Účinnost |
15 – 20% Z 10 litrů paliva se zužitkují jen max. 2 litry na vlastní mechanickou práci. 4 litry se přemění na teplo v motoru a přes chladič ohřejí okolní vzduch. Zbývající 4 l vyjdou jako horké plyny ven výfukem a ohřejí okolní vzduch. |
celková účinnost procesu od nabíjení po pohyb je větší než 60% (rekuperace = dobíjení akumulátorů při brzdění), motor – účinnost 90% a více + rekuperace při brzdění/sjezdu z kopce |
Emise |
ano |
ne Žádné místní emise, plní ideální požadavky na městský a příměstský provoz. Jediné emise související s provozem elektromobilů, mohou vznikat při výrobě elektřiny jako takové. Nabíjet elektromobily však lze i energií vyrobenou vodními, fotovoltaickými či větrnými elektrárnami. |
Možnost využití OZE |
ne |
ano, z vlastních FV panelů, větrné nebo vodní mikroelektrárny |
Složitost (a tedy potenciální poruchovost a náklady na řešení + nutnost používat rozličné drahé doplňky |
vysoká Spalovací motor se skládá ze stovek precizních součástek, které se mohou porouchat. Navíc se musí obměňovat spotřební díly jako: svíčky, filtry, olej, brzdové destičky, výfuky, tlumiče, katalyzátory…. |
nízká Elektromotor má jen několik součástek s životností srovnatelnou s životností celého vozidla (výměna ložisek po 100tis km, baterie 2-4tis.cyklů = cca 8-15 let ). Ostatní, vlevo jmenované díly nepotřebuje vůbec nebo je potřebuje mnohem méně (např. brzdové destičky díky brzdění rekuperací – mají prakticky dvoj až trojnásobnou životnost). Údržba takovéhoto vozidla je pak opravdu velice jednoduchá a hlavně levná !!! |
Údržba |
náročnější (olej, filtry, svíčky, výfuk, katalyzátor…) |
snadná, minimální, levná dolití kapaliny do ostřikovačů, kontrola stavu jednotlivých akumulátorů, kontrola brzd |
Náklady na provoz u srovnatelných vozů |
typ 1 – běžný malý vůz (spotřeba 5,5l benzínu/100km) - 170 Kč/ 100 km typ 2 – velké auto s velkou nádrží (spotřeba 10l benzínu /100km) - 300 Kč/ 100 km |
typ 1 – běžný malý vůz (12kWh/100km) - 45 Kč/ 100 km typ 2 – velké auto (20kWh/100km) - 75 Kč/ 100 km |
Dojezd* (na 1 nabití/plnou nádrž) u srovnatelných vozů |
typ 1 - běžný malý vůz: 720km (nádrž 40l, spotřeba 5,5l) typ 2 – velké auto s velkou nádrží: 700 km (nádrž 60l, spotřeba 8,5l)
|
typ 1 - běžný malý vůz: 80 – 100 km (např. Peugeot 106el) typ 2 – velké auto – 260 – 480 km (např. Tesla - Model S – 480 km, levnější varianty 260 a 370 km; Tesla - Roadster – 340 km) |
Elektromobil pro své vlastnosti, jako jsou okamžitá schopnost poskytovat plný výkon, rychlá akcelerace, možnost rekuperace (dobíjení akumulátorů při brzdění), žádné místní emise, plní ideální požadavky na městský a příměstský provoz *Z výzkumů je zřejmé, že naprostá většina jízd autem obnáší radius do 50 km denně
Navíc již dnes existují elektromobily, které mají parametry srovnatelné se spalovacími sportovními vozy, jen o tom ví málokdo a chybí podpora, osvěta a chuť ze strany těch, kteří by to měli podporovat. Během posledního desetiletí se vlastnosti akumulátorů dostaly na takovou úroveň, že elektromobily osazené akumulátory z notebooku (T-zero, Wrightspeed, Tesla Roadster) dosahují parametrů srovnatelných s nejlepšími sportovními vozy (Ferrari, Porsche) a dojezd je cca 430 km (i více – rekord 500 km) na jedno nabití.
Jediné emise, které mohou vznikat v souvislosti s provozem elektromobilu, jsou ty, vznikající při výrobě el. energie jako takové => je žádoucí využití OZE či jiných způsobů získávání energie - co nejúčinnějších a produkujících co nejméně škodlivin. Nabíjet elektromobil lze i např. z domácích fotovoltaických elektráren.
Provozování složitých automobilů s komplikovanými a drahými spalovacími motory je součástí velkého byznysu. Spalovací motor se skládá ze stovek precizních součástek, které se musí obměňovat podobně jako výfuky, katalyzátory, olej, filtry a brzdová soustava. Elektromotor má jen několik součástek s prakticky neomezenou životností a ostatní, výše jmenovaná zařízení nepotřebuje vůbec nebo je potřebuje mnohem méně (např. brzdové destičky se šetří díky brzdění rekuperací). Údržba takovéhoto vozidla je pak opravdu velice jednoduchá a zvládne ji každý zručný člověk sám.
Je rozumné vyvážet tu nejušlechtilejší energii, kterou lze téměř bezezbytku využít a dovážet ropu, za kterou zaplatíme sousedním zemím i transport přes jejich území a následně jí tu využijeme pouze pětinu?
Dovedeme si představit, kolik ropy se za posledních sto let vyplýtvalo zbytečně? Možná, že ji budeme v budoucnu potřebovat, ale už žádná nebude. Je to škoda a navíc – i účinnost přeměny ropy, plynu či uhlí v elektrárně je vyšší než v autě - a emise podstatně nižší.
Povědomí o elektromobilech je pokřivené neinformovaností. Před 100 lety jezdilo více elektromobilů než dnes. Dnes však nejde o otázku, kdy dosáhne cena ropy 1000 Euro za litr, ale dokdy si budeme moci koupit benzín vůbec.
Elektromobily dokonce mohou pomáhat stabilizovat rozvodnou síť, budou-li se „inteligentně“ nabíjet v době, kdy je elektřiny přebytek. Teoreticky mohou i dodávat elektřinu do sítě v případě nedostatku při vhodné symbióze s výrobcem elektřiny (zkouší se v USA).
*Z výzkumů je zřejmé, že naprostá většina jízd autem obnáší radius do 50 km denně. Lidé si rádi koupí velkoprostorový vůz, protože"co kdyby se někdy stěhovali" (viz reklama na Fabii) a jezdí pak každý den do práce 20 km sami a vozí s sebou až zbytečné 2 tuny železa navíc. Na stěhování bývá lepší objednat si jednorázově stěhovací vůz a menší počet delších jízd v roce lze vykonat jiným vozidlem či vůbec jiným dopravním prostředkem (vlakem, na dovolenou letadlem).
Biopaliva lze používat, ale jsou nevhodná ve vozidlech vzhledem k výše vysvětlené malé účinnosti motorů. Topit jimi lze s vyšší účinností. Spalovat zemědělské plodiny jako řepkový olej, obilí přeměněné na líh apod. se zdá jako nevhodné řešení v době, kdy polovina obyvatel planety trpí hladem. Řepka se také musí zasít, ošetřovat, hnojit, sklízet, podobně jako ropa se musí vytěžit, rafinovat, skladovat, dopravovat a prodávat.